رشد تصاعدی
این فاکتور یکی از جالب ترین ویژگی های این تجارت به شمار می رود که پتانسیل خارق العاده ای به آن می دهد.برای ملموس شدن این رشد به مثال زیرتوجه کنید:فرض می کنیم که شما در طول 2 ماه اول کاری خود 4 نفررابه طرح معرفی می کنید.حالا با این 4 نفر،یک تیم 5 نفری دارید که به فروش محصولات می پردازید.درطول 2 ماه بعدی هریک ازآن 4 نفرنیز4 نفررا به طرح معرفی می کنند (مجموعاً 16نفر) درنتیجه یک تیم 21 نفره تشکیل می شود.اما درطول 2 ماه بعد،هر یک ازآن 16 نفر4 نفردیگر را معرفی می کنند (مجموعاً 16 نفر)وتعداد افراد تیم شما به 84 نفرافزایش خواهد یافت.
حالا این 64 نفرهم در2 ماه بعد،هریک 4 نفردیگر را به طرح معرفی می کنند (جمعاً256نفر)وتعداد افراد سازمان به 341 نفرخواهد رسید.در2 ماه بعدی به همین ترتیب 1024 نفربه تیم اضافه می شودکه ثمره آن تیم 1364 نفره شما خواهد بود.همین اتفاق در2 ماه بعدی می افتد و 4096 نفر به تیم شما اضافه میشودکه نتیجه آن 5461 نفر دریک سازمان خواهد بود که همگی به فروش محصولات مشغول اند.(منظور از فروش در نتورک مارکتینگ،حجم خرید دلخواه درطول دوره پرداخت شرکت می باشد مثلاً 100000 تومان در1 ماه که احتمالاً بخشی از آن را خود فرد مصرف می کند و بخشی دیگررا به قیمت خرده فروشی که در آن سودی برای توزیع کننده وجود دارد،به دیگران می فروشد).
دراین مثال تشکیل سازمانی با این ابعاد 1 سال به طول انجامید اما فراموش نکنید که مهم حجم فروش است نه تعداد افراد سازمان مثلاً شاید درآمد فردی از یک سازمان 10 نفره با درآمد فردی با یک سازمان 50 نفره برابر باشد. برای درک رشد تصاعدی، به جدول زیردقت کنید:
---------------------------------------------
یک مثال بسیار جالب دیگر برای نشان دادن رشد تصاعدی وجود دارد.یک ماه 30 روزه رادرنظربگیرید .
روزاول 1 تومان کنار بگذارید و هر روز آن را 2 برابر کنید :
تمام این مبلغ از یک تومان شروع شد و مجموع درآمد در هفته اول برابر 127 تومان بود. حالا بجای هر روز،یک مدت زمان خاص مثلا 1 ماه و به جای هر 1 تومان یک نفر کنار بگذارید .
مبلغ |
روز |
1 |
1 |
2 |
2 |
000 |
000 |
32 |
6 |
000 |
000 |
000 |
000 |
524288 |
20 |
000 |
000 |
000 |
000 |
1073741824 |
30 |
همانطور که در این دو مثال دیدید ، میزان رشد و درآمد در ابتدا کم است